zondag 25 augustus 2013

Stappen


Vroeger. Ja vroeger, weet je wel, heel lang geleden. Zo lang dat je eigenlijk vergeten bent dat negen van de tien keer het eigenlijk helemaal niet zo leuk was. Nu lijkt het alsof het altijd leuk was.
Zo lang geleden dus!

Ja we gaan uit. Maar ja waar moet je heen. Dan maar de plaatselijke kroeg. Dinsdagavond, vroeger had je er niet eens over na gedacht. Het kan echt. Half negen, ja we weten het helemaal een achterlijk tijdstip, maar ja wat moet je anders met totaal acht kinderen thuis. Die oppas heeft waarschijnlijk niet zo veel zin om om elf uur op te komen draven. Dus half negen, plaatselijke kroeg.

Een stap over de drempel, kijk rond en vervolgens klinkt er vreselijk enthousiast gegil. Vriendinnetje van Sophie, lekker aan het eten met haar ouders. Enigszins ongemakkelijk leg ik uit dat we even wat gaan drinken. Paar wijn verder en heel veel gelachen, stappen we toch lichtjes aangeschoten op de fiets. Beetje gênant, licht giegelend, met voor en achterop het overbekende kinderzitje, waar we dan vervolgens ook weer de grootste lol om hebben. Thuis plof ik op de bank en bedenk dat we dit zeker vaker moeten doen.

Volgende ochtend denk ik daar toch wat anders over. Watten in míjn hoofd dempen wel wat van het kinder geschreeuw. Maar zeker niet honderden kinderen op het schoolplein. Ach even doorzetten denk ik nog. Loop de gang in en vervolgens begint er een juffrouw uit groep 7 door de gang te schreeuwen of het gezellig was. Ik kijk nogal verbaasd schijnbaar. Dus zij doet ten overstaan van heel veel ouders wel even uit de doeken dat ze naast ons had gezeten. In mijn hoofd begint er nu wel het een en ander op gang te komen. Razendsnel gaan mijn gedachten. We hebben het over heel veel zaken gehad en meer nog over heel veel mensen. Dat was zeker niet heel positief allemaal. 

Vroeger was dus toch echt alles beter. Je leerde nog belangrijke regels. Wat er in de kroeg gebeurd, blijft daar en hoort tussen die vier muren. Maar nee, wat verwacht je ook van de generatie begin twintig. Essentiële zaken is men ze vergeten te leren. Dit komt nooit meer goed.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten